ABC GEZONDHEID - Artikels
17 mei 2008
Rood vlees verhoogt het kankerrisico
| 17/05/2008 |
| 17/05/2008 |

Uit een grote wetenschappelijke studie, waar 19732 mensen aan deelnamen die leden aan verschillende soorten kanker, blijkt dat het bijna dagelijks eten van 200 gram rood vlees in verband wordt gebracht met een 40 procent verhoogd tumorrisico, dit in vergelijking met 5072 mannen en vrouwen die minder dan tweemaal per week rood vlees consumeren. Het gaat vooral om darm-, blaas- en longkanker. Een te hoge vleesconsumptie kan dus gevaarlijk zijn voor de gezondheid besluiten de onderzoekers die ook nagingen waarom teveel rood vlees de vorming van kankercellen kan bevorderen. Het gaat trouwens niet allen om rood vlees, maar ook over de meeste soorten bereide vleeswaren, worst, leverpastei en corned-beef. Gevogelte en vis verhogen het kankerrisico niet zeggen de wetenschappers, die hun studieresultaten publiceerden in 'Nutrition & Cancer'. Alles zou te maken hebben met de samenstelling van rood vlees dat ijzer bevat. Gedurende het verwerkingsproces bevordert ijzer het ontstaan van kankerbevorderende nitrieten. Mensen hebben de natuurlijke nitraat en nitrietgehaltes radicaal veranderd, vooral door de toepassing van nitraatbevattende meststoffen. Stikstof wordt intensief door bepaalde industrieën uitgestoten, waardoor de hoeveelheid nitraat en nitriet in de bodem en het water groter worden als gevolg van de reacties die plaatsvinden in de stikstofcyclus. Nitraat en nitriet kunnen een aantal gezondheidsproblemen veroorzaken zoals de vorming van nitrosaminen, de meest bekende veroorzaker van kanker (nitraat en nitriet).Meer lezen: Hoe gezonder eten?
Bronnen:
Hu J, La Vecchia C, et al,
Meat and fish consumption and cancer in Canada
Nutr Cancer, 2008; 60(3): 313-24.
Hu J, La Vecchia C, et al,
Meat and fish consumption and cancer in Canada
Nutr Cancer, 2008; 60(3): 313-24.






















