Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Hoeveel thuiswonende kinderen telt uw gezin?
ABC GEZONDHEID - Artikels
17 september 2008
Vitamine K2 vermindert aderverkalking
| 17/09/2008 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Vitamine K2  vermindert aderverkalking Wetenschappers van de universiteit van Utrecht onderzochten bij 564 postmenopauzale vrouwen of dagelijkse inname van vitamine K1 en K2 mogelijk verband houdt met de mate van slagaderverkalking. Een hogere inname van vitamine K2 (MenaQ7) werd geassocieerd met 20 procent vermindering van slagaderverkalking. Deze resultaten verschenen op 10 september in een voorpublicatie online in Atherosclerosis. In België overlijden jaarlijks ruim 38.000 mensen aan hart- en vaatziekten. Postmenopauzale vrouwen vormen een hoge risicogroep voor osteoporose. Recent is aangetoond dat osteoporose in sterke mate verband houdt met verkalking van de slagaderen. Daarom werd voor dit onderzoek gekozen voor postmenopauzale vrouwen. Deze studie toont aan dat een hoge inname van vitamine K2 (en blijkbaar niet van vitamine K1) in verband staat met minder verkalking van de slagaderen. De resultaten wijzen er op dat een adequate dagelijkse inname van45 microgram vitamine K2 van belang is ter preventie van hart- en vaatziekten.

Lees meer: Mannavital Kyolic EPA Plus

Bronnen:
1] Y.T. van der Schouw et al. “High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification”. Atherosclerosis. Published online ahead of print, doi:10.1016/j.atherosclerosis.2008.07.010
2] J.M. Geleijnse et al. Dietary intake of vitamin K-2 reduces the risk of cardiac events and aortic atherosclerosis: The Rotterdam Study. Journal of Nutrition 134 (2004) 3100-3105.

 

lijn