Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Bescherming tegen de lentezon?
Ja, de huid is nog gevoelig 48%
 
Beetje, ze is nog niet ze krachtig 25%
 
Nee, (nog) niet nodig 28%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
30 april 2015
De ideale buikspieroefening
| 30/04/2015 |
Terug Verstuur link
lijn
De ideale buikspieroefening Mensen, die willen vermageren of een pijnlijke rug wensen te voorkomen, hebben sterkere buik- en rugspieren nodig. Dagelijks gedurende enkele minuten buikspieroefeningen doen is dan zonder meer een prima idee. Canadese onderzoekers hebben de twaalf meest bekende buikspieroefeningen onderzocht. Ze deden voor dit experiment beroep op 14 goed getrainde atleten. Uit het onderzoek bleek dat de zittende buikspieroefening, waarbij men de romp tot een hoek van 45 graden opheft, terwijl de handpalmen op de grond een afstand afleggen van niet meer of niet minder dan tien centimeter, de beste resultaten garanderen.

Wanneer de romp meer dan 45 graden rechtop komt en de handpalmen een afstand van vijftien centimeter afleggen naast het lichaam, werken de meeste buikspieren al niet meer mee, terwijl die spieren van de heupen onnodig belast en gebruikt worden.

Gezond vermageren, hoe doe je dat?
Hoe het risico op lage rugpijn verminderen?

Meer lezen:
Chronische ruggewrichtspijn
's Avond eten? Geen goed idee!
Snel vermageren veroorzaakt zwaarlijvigheid !a>

Bronnen:
Parfrey KC, et al, The effects of different sit- and curl-up positions on activation of abdominal and hip flexor musculation, App. Physio. Nutr. Metab. Vol. 33. 08. 08 15

 

lijn