Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
Vaak (dagelijks) 15%
 
Regelmatig (wekelijks) 6%
 
Af en toe (maandelijks) 24%
 
Zelden of nooit 55%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
26 september 2019
Snakken naar een snack
| 26/09/2019 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Snakken naar een snack Heb je zin in een tussendoortje? Eet dan geen volledige snack, maar neem slechts een klein hapje. Want een verschil in honger zul je een kwartier later niet merken. De onderzoeksgroep van Brian Wansink (Cornell University) liet een groep van 104 volwassenen een snack eten (chocolade, appeltaart en chips), terwijl een andere groep kleine beetjes van dezelfde snacks kreeg. Een kwartier later was de eetlust in beide groepen even sterk gedaald, hoewel de eerste groep 77% meer calorieën had ingenomen.

Een snack hoeft dus letterlijk niet meer te zijn dan een hapje. Het probleem is echter dat we niet gedreven worden door honger, maar door de beschikbaarheid van voedsel, in het bijzonder als je al er een hapje van gegeten hebt. We eten gewoonweg omdat we domweg een grote portie op ons bord hebben gelegd, en niet omdat we bepaald honger hebben.
Een tip van Brian Wansink: 'Neem een hapje en wacht 15 minuten, is het advies van deze studie. Na 15 minuten weet je in je hoofd en in je maag dat je iets lekkers gegeten hebt, (niet dat je véél gegeten hebt). Je komt toe met minder dan de helft dan gewoonlijk!'

Overgewicht voorkomen
Goede gewoonten voorkomen zwaarlijvigheid

Meer lezen:
Minder zin in snacks dankzij inuline
Van lightproducten word je sneller dik
Behoefte aan snoepen door chromiumtekort

Bronnen:
Ellen van Kleef, Mitsuru Shimizu, Brian Wansink. Just a bite: Considerably smaller snack portions satisfy delayed hunger and craving. Food Quality and Preference. 13; 27(1):96–100

 

lijn