Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Meet u uw bloeddruk?
ABC GEZONDHEID - Artikels
27 juni 2008
Artritismedicijn verhoogt kankerrisico !
| 27/06/2008 |
Terug Verstuur link
lijn
Artritismedicijn verhoogt kankerrisico ! Mensen met reumatoïde polyartritis doen er wellicht goed aan iedere verdachte vlek op hun huid door een dermatoloog te laten onderzoeken. Uit een Australisch onderzoek, dat in mei van dit jaar voor de nodige commotie zorgde, blijkt dat mannen en vrouwen die aan reumatoïde polyartritis lijden en een bekend medicijn gebruiken op basis van methotrexaat driemaal meer kan hebben om huidkanker te ontwikkelen dan mensen die dit middel niet moeten innemen. Deze Australische studie is de allereerste die een verband legt tussen het ontstaan van een kwaadaardig melanoom en het geneesmiddel dat de progressie van reumatoïde polyartritis vertraagt.

Reumatoïde polyartritis is een ziekte waar bij het immuunsysteem van de patiënt de gewrichten aantast. De mensen die deze medicatie moesten ingespoten krijgen hadden ook vijf keer meer kans om lymfenklierkanker te krijgen. Ook het risico op het ontstaan van longkanker werd driemaal groter. Andere studies hadden trouwens ook al aangetoond dat er een verband bestond tussen deze twee laatstgenoemde soorten kanker en reumatoïde polyartritis. De Australische onderzoekers volgden 459 patiënten die aan deze ziekte leden en evenveel gezonde mensen in dezelfde leeftijdcategorie gedurende een periode van tien jaar. Methotrexaat verhoogde - volgens de wetenschappers - het kankerrisico gemiddeld met 50 procent.

Meer lezen: Hoe artritisklachten verminderen of voorkomen?

Bronnen:
Buchbinder R, Barber M, et al. Incidence of melanoma and other malignancies among rheumatoid arthritis patients treated with methotrexate. Arthritis Rheum. 2008 May 30;59(6):794-799.

 

lijn