Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u een gezonde levenswijze?
ABC GEZONDHEID - Artikels
24 december 2019
Bescherm jezelf tegen teveel ‘blauw licht’
| 24/12/2019 |
Terug Verstuur link
lijn
Bescherm jezelf tegen teveel ‘blauw licht’ Wit licht bestaat uit alle regenboogkleuren: van ultraviolet tot infrarood. Vooral ’s ochtends bevat daglicht veel blauw licht: het maakt ons wakker en alert. Naarmate de avond valt verschuift het spectrum naar een lagere intensiteit en infrarood. Het signaal dat de nacht eraan komt en de melatonineproductie in gang zet.
Deze cyclus regelt ook onze biologische klok en het slaap-waakritme.

Maar teveel kunstlicht en alle beeldschermen produceren ook ’s avonds en ’s nachts teveel blauw licht. Dit verstoort het bioritme. Dat veroorzaakt slaapstoornissen en vermoeidheid met risico op verslaving aan slaapmiddelen. Maar ook: slecht herstel, want dat gebeurt ’s nachts, in afwezigheid van blauwlicht.
Bovendien is die overmaat blauw licht schadelijk voor de ogen. Dit blijkt mede-oorzaak te zijn van cataract en maculadegeneratie.

Bescherm jezelf! Installeer daglichtlampen en beperk het schermgebruik. Installeer op je schermen f.lux, dat de lichtkleur automatisch aanpast aan het uur van de dag. Een blauwlicht-filterbril voor ’s avonds geeft ook een goede bescherming.

Eenvoudige tips tegen vermoeide ogen
Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap

Meer lezen:
Teveel schermen…
Beeldscherm en oogproblemen
Gsm op nachtkastje verstoort nachtrust

Bronnen:
https://justgetflux.com/
http://www.kpnibelgium.com/negatieve-invloed-verstoord-dagnachtritme-op-lichaam/
Lin CW et al. Effects of the Emitted Light Spectrum of Liquid Crystal Displays on Light-Induced Retinal Photoreceptor Cell Damage. Int J Mol Sci. 2019 May 10;20(9).
Huang CT et al. Sleep deprivation aggravates median nerve injury-induces neuropathic pain and enhances microglial activation by suppressing melatonin secretion; Sleep 2014 Sep 1;37(9):1513-23.

 

lijn