Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u regelmatig spijsverteringsproblemen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 mei 2016
Blijven sporten bij gewichtstoename
| 20/05/2016 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Blijven sporten bij gewichtstoename Het jojo-effect van vermageren is een 'terugkomend' knelpunt om gewicht te verliezen. Slechts 5% slaagt erin om duurzaam gewicht te verliezen. Voor de rest is al die gedane moeite voor niets geweest en bovendien komt je er nog ongezonder uit als voorheen! Toch kan je jezelf beschermen tegen de ongezonde effecten van het jojo-effect. Dat kan je door te blijven sporten.
De universiteit van Missouri heeft dit uitgetest bij mannen en vrouwen met overwicht die gewicht verloren hadden. Diegenen die niet aan sport deden en die terug zwaarder werden, hadden gezondheidsindicaties die minder positief waren.

Volgens de onderzoeksleider professor Tom Thomas moeten we vooral onthouden dat gewicht verliezen niet de enige boodschap is: "Bekommer je niet te veel om het aantal kilogrammen die je kwijtgeraakt, maar concentreer je op regelmatig bewegen en op het behoud van je huidige gewicht.”
Immers de vetten die je verbrandt door lichaamsbeweging, vervang je door spiermassa. Spierweefsel weegt meer dan vetweefsel, dus sporten heeft ook een (gunstig) averechts effect op het lichaamsgewicht.

Overgewicht voorkomen
Gezond vermageren, hoe doe je dat?

Meer lezen:
Hoe sporten om snel te vermageren?
Sporten vermindert (overdreven) eetlust
Suiker kun je niet 'wegsporten', zeggen experts

Bronnen:
Thomas TR, Warner SO, et al. Exercise and the metabolic syndrome with weight regain. Journal of applied physiology, 10; DOI: 10.1152/japplphysiol.01361.2009

 

lijn