Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Slaapt u goed?
ABC GEZONDHEID - Artikels
10 mei 2018
Geef botontkalking geen kans
| 10/05/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Geef botontkalking geen kans Weinig mensen weten dat de strijd tegen botontkalking al tijdens de jeugdjaren begint. Een degelijk uitgebalanceerde voeding die rijk is aan vers fruit en groenten is van vitaal belang. Jonge mensen zouden ook aan sport moeten doen. Sport gedurende de tienerjaren vormt de basis voor een degelijke kwaliteit van het beendergestel op latere leeftijd.
Osteoporosepreventie heeft, vanaf het 35ste levensjaar ook te maken met een voldoende dagelijkse aanvoer van calcium, vitamine D en vitamine K2.
De meeste mensen kennen de onschatbare waarde van calcium.
Vitamine K2 heeft de eigenschap de kalk naar de juiste plaatsen in het lichaam te brengen. Zo wordt arteriosclerose voorkomen en het beendergestel door toedoen van K2 versterkt.
Vitamine D is voor senioren belangrijk omdat ze dagelijks onvoldoende tijd doorbrengen in het zonlicht die een natuurlijke leverancier is van vitamine D. Wetenschappers raden 50 plussers dan ook aan om een supplement te gebruiken waarin calcium en vitamine D in een verpakking wordt aangeboden.

Magnesium en kalium (potassium) zijn andere micronutriënten die belangrijk zijn om botontkalking te voorkomen.
Deze stoffen zijn terug te vinden in biologisch geteelde groene bladgroenten, noten, volkoren granen en aardappelen.
Bananen zijn de voornaamste kaliumbron.
Mensen die teveel vlees eten of geraffineerd voedsel consumeren, hebben een overschot aan zuren in het lichaam. Dit teveel aan zuren wordt door het menselijk organisme gecompenseerd door de calciumvoorraad aan te spreken. Op deze wijze ontstaat er een nieuwe vorm van botontkalking die enkel kan vermeden worden door aangepaste voeding en de hoger vermelde supplementen.

Osteoporose preventie
Eetlust bevorderen bij kinderen

Lees ook:
Chronische Nekpijn
Choline voor sterke botten
Voedingsstoffen keren botontkalking om?

Bronnen:
Cranenburg EC, Schurgers LJ, Vermeer C.
Vitamin K: the coagulation vitamin that became omnipotent. - Thromb Haemost. 07 07;98(1):120-5
Kitchin B, Morgan SL. : Not just calcium and vitamin D: other nutritional considerations in osteoporosis.
Curr Rheumatol Rep. 07 04;9(1):85-92

 

lijn