Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van reuma?
ABC GEZONDHEID - Artikels
31 maart 2010
Jodiumtekorten ondermijnen nog steeds de volksgezondheid
| 31/03/2010 |
Terug Verstuur link
lijn
Jodiumtekorten ondermijnen nog steeds de volksgezondheid Een Zwitsers rapport stelt dat Europa voor 52% jodiumdeficiënt is, ondanks de inspanning om jodium aan zout en brood toe te voegen. Een tekort aan jodium veroorzaakt groeistoornissen (ook op mentaal vlak!) en verlaagt de immuniteit. De kleinere gevolgen zijn lusteloosheid, verminderd libido, haaruitval, gewichtstoename en depressiviteit.
De aanbevolen hoeveelheid van jodium ligt tussen 50 µg (kinderen) en 250 µg (zwangere vrouwen). De allerbeste bron van jodium is zeewier; maar overdrijf hiermee niet. Wakame is zo rijk aan jodium dat je er maar een halve gram per dag van mag gebruiken. Vis en in mindere mate eieren leveren ook jodium. Sommige fabrikanten hebben jodium toegevoegd aan keukenzout, maar het gebruik van keukenzout is niet iets dat aangemoedigd moet worden.
Jodiumsupplementen zijn een veilige en nauwkeurige manier om je jodiuminname te waarborgen.

Bloemkool, boerenkool, broccoli, koolraap, koolzaad, cassava, limabonen, lijnzaad en sorghum verlagen de opname van jodium, maar bij een voldoende inname van jodium kan dit geen probleem zijn. Tekorten aan vitamine A, ijzer en selenium verergeren de symptomen van jodiumtekort.
Beperk de jodiuminname tot 600 µgram per dag. De meeste volwassenen zullen evenwel geen probleem hebben met 1000 µgram.

Hoe gezonder eten?

Bronnen:
Zimmermann MB. Iodine deficiency. Endocrine Rev. 2009; 20:376-408

 

lijn