Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Heeft u last van reuma?
ABC GEZONDHEID - Artikels
10 november 2016
Krieken tegen spierschade na sporten
| 10/11/2016 |
Terug Verstuur link
lijn
Krieken tegen spierschade na sporten Kriekensap kan ontstekingen en oxidatieve schade in de spieren beperken na een zware fysieke inspanning, zoals hardlopen en krachttraining. Dat hebben onderzoekers uit Newcastle gemeten bij 16 voetbalspelers. Tijdens een studie dronken ze 30 ml concentraat van krieken gedurende vier dagen. Een daling van ontstekingen en oxidatieve schade laat de spieren toe om sneller te herstellen na een zware inspanning.

Voetbal eist veel van de spieren. Na een voetbalmatch neemt de ontstekingsmerker IL6 sterk toe, en hoe hoger IL6, hoe meer voetballers klagen van spierpijn. De studie uit Newcastle toonde dat kriekensap de productie van IL6 kan remmen. Voor voetballers is dat zeker van belang, want soms moeten ze na enkele dagen na een wedstrijd alweer fit zijn voor een volgende zware kamp.

Spierverrekkingen, neen dank u!
Hoe spierkrampen vermijden?

Lees ook:
Citrulline voorkomt sportpijnen
Voorkom stramme spieren met curcumine!>
Rustig bewegen gezonder dan intensieve sport

Bronnen:
Bell PG, Stevenson E et al. The Effects of Montmorency Tart Cherry Concentrate Supplementation on Recovery Following Prolonged, Intermittent Exercise. Nutrients. 2016 Jul 22;8(7). pii: E441

 

lijn