Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Neemt u vitamine D tegen Covid-19?
ABC GEZONDHEID - Artikels
23 juli 2018
Lage glycemische index ook voedzamer?
| 23/07/2018 |
Terug Verstuur link
lijn
Lage glycemische index ook voedzamer? Jongeren die een voedingspatroon hebben met een lagere glycemische index, hebben gemiddeld een voedzamer dieet. Omgekeerd, een hoge GI verhoogt sterk het risico op voedingstekorten. Diegenen met de hoogste GI hadden een vier keer grotere kans op een tekort aan calcium, jodium, riboflavine en vitamine A.

Echt verrassend is dit niet. Typische voedingsmiddelen met hoge GI zijn frisdrank, wit brood, witte pasta's en frieten. Voeding waaraan suiker is toegevoegd en die nauwelijks vezels bevat. De jongeren met een hoog GI-dieet aten veel minder gezonde vetten, dus ook minder omega-3-vetten.
Zelfs volkoren brood heeft nog een relatief hoge glycemische index, ondanks de vele vezels die het bevat. Onderzoekers geloven daarom dat GI een beter kwaliteitscriterium is voor voeding dan het vezelgehalte.

Hoe gezonder eten?
Hoe voorkom je darmkanker!

Meer lezen:
Ontbijt met een lage glycemische index!>
Meer goede cholesterol met juiste koolhydraten
De gezonde eigenschappen van prebiotische vezels

Bronnen:
Jimmy Chun Yu Louie, Anette E Buyken, Jennie C Brand-Miller, and Victoria M Flood. The link between dietary glycemic index and nutrient adequacy. Am J Clin Nutr. 12;95:694–702

 

lijn