Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Neemt u (een) antioxidant(en)?
ABC GEZONDHEID - Artikels
11 december 2013
Lichte training geeft snel meer energie
| 11/12/2013 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Lichte training geeft snel meer energie De meeste mensen met een sedentair beroep hebben regelmatig last van vermoeidheid. Ze kunnen hun energiepeil met 20 procent verhogen en hun vermoeidheid met 65 procent verlagen door een minimum aan veilige en lichte thuistraining te doen. Het waren wetenschappers van de Amerikaanse Georgia universiteit die tot dat verbluffende besluit kwamen na een studie waar 36 mannen en vrouwen, die een kantoorbaan hadden en vermoeid waren, aan deelnamen. De volledige studieresultaten verschenen in het medisch vakblad Psychotherapy and Psychosomatics.

Volgens de onderzoekers lijdt minimaal 25 procent van de westerse bevolking aan dit soort vermoeidheid. De deelnemers aan de studie werden in drie groepen onderverdeeld.
Groep 1 reed driemaal per week thuis - en onder medische controle - gedurende 20 minuten op een stationaire fiets. De intensiteit van de oefening kwam overeen met 20 minuten snel wandelen.
Groep 2 deed hetzelfde maar fietste thuis - driemaal per week - op een zeer rustige manier. De intensiteit was te vergelijken met die van een rustige wandeling die 20 minuten duurde.
De derde groep deed geen enkele vorm van training. Na afloop bleek dat de mensen die op een zeer rustige wijze op een hometrainer hadden gefietst het beste resultaat scoorden. Ze hadden 20 procent meer energie en waren 65 procent minder vermoeid.

Nooit meer moe, hoe doe je dat ?
Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan

Meer lezen:
Fietsen tegen migraine
Snelle tips voor meer energie!
De oorzaken van vermoeidheid

Bronnen:
Puetz, T.W., Flowers, S.S., O'Connor, P.J.
A Randomized Controlled Trial of the Effect of Aerobic Exercise Training on Feelings of Energy and Fatigue in Sedentary Young Adults with Persistent Fatigue
Psychother Psychosom 08;77:167-174

 

lijn