Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Migraine aanvallen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
10 juni 2021
Minimaliseer het risico op dementie
| 10/06/2021 |
Terug Verstuur link
lijn
Minimaliseer het risico op dementie Maak je op tijd gezonde keuzes, dan reduceer je het risico op dementie met liefst 90%!
Fins onderzoek kon dit vaststellen in een studie die gedurende 14 jaar mannen en vrouwen grondig ondervroeg naar hun eetgewoonten en manier van leven. Ze zagen ook dat een genetische afwijking die het risico op dementie verhoogt, gecompenseerd wordt dankzij het maken van gezonde keuzes.

Volgens de onderzoekers bestaat een gezond voedingspatroon uit groenten, fruit, bessen, vis en onverzadigde vetten. Ongezond was: worst, eieren, zoetigheden, frisdranken, zoute vis en verzadigde vetten. Vooral verzadigde vetten uit melk en broodbeleg zijn kwalijk. Enkele kopjes koffie per dag (3 tot 5) gaven bescherming in deze studie.

Hoe voorkom je hersenveroudering ?
Bescherming en ontwikkeling van cognitie en intelligentie

Meer lezen:
Bewegingstherapie voor dementerenden
Statines veroorzaken geheugenproblemen
Omega-3 beschermt hersenen tegen dementie

Bronnen:
Eskelinen, Marjo: The effects of midlife diet on late-life cognition: an epidemiological approach. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences., no 220. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1394-4/
Daiello LA, Gongvatana A, Dunsiger S et al. Association of fish oil supplement use with preservation of brain volume and cognitive function. Alzheimers Dement. 14 07 18. pii: S1552-5260(14)00079-X
Colizzi C. The protective effects of polyphenols on Alzheimer's disease: A systematic review. Alzheimers Dement (N Y). 2018 Nov 1;5:184-196.
Du Z et al. Physical activity can improve cognition in patients with Alzheimer's disease: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Clin Interv Aging. 2018 Sep 4;13:1593-1603.

 

lijn