Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Eet u 5 porties groenten en fruit per dag?
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 november 2018
Planning en beweging essentieel bij gebrek aan concentratie
| 20/11/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Planning en beweging essentieel bij gebrek aan concentratie Veel mensen hebben last van concentratieproblemen. Dit zorgt voor problemen in de werk- en de privésfeer. Een goed concentratievermogen verwerven is een kunst op zich omdat er twee factoren in meespelen die niemand zou vermoeden.
Een gebrekkige concentratie heeft o.a. te maken met het zich makkelijk laten afleiden door externe factoren zoals lawaai en vermoeidheid. Het goede nieuws is dat iedereen over de mogelijkheid beschikt om zich optimaal te leren concentreren en bijgevolg meer en beter werk af te leveren in minder tijd. Dat laatste heeft dan weer een positieve invloed op het privéleven.

Het eerste wat je kunt doen is is nagaan hoe je psychofysiologische dagcyclus verloopt. Concreet wil dit zeggen dat er ochtend-, dag- en avondmensen zijn. Het is logisch dat ochtendmensen hun beste prestaties voor 12 uur zullen neerzetten.
Hou ook rekening met de maximale duur van het optimale concentratievermogen. De meeste mensen kunnen zich 40 tot 50 minuten zeer goed concentreren. Daarna hebben ze gedurende 15 tot 30 minuten een ander soort activiteit nodig om zich daarna terug goed mentaal te kunnen focussen.

Alle neurologen zijn hierover formeel: lichaamsbeweging neutraliseert angst en stress, twee factoren die een goede concentratie blokkeren. Lichaamsbeweging zorgt trouwens ook voor nieuwe hersencellen. Het is bijgevolg van cruciaal belang om perioden van hoge concentratie af te wisselen met fysieke inspanning om tot de beste en meest efficiënte resultaten te komen.

Concentratieproblemen oplossen door ritme en voeding
Bescherming en ontwikkeling van cognitie en intelligentie

Lees ook:
Koffie verhoogt de concentratie niet
De gezonde eigenschappen van lecithine
Een goede concentratie en beter geheugen

Bronnen:
Psaltopoulou T, Kyrozis A, Stathopoulos P, Trichopoulos D, Vassilopoulos D, Trichopoulou A.
Diet, physical activity and cognitive impairment among elders: the EPIC-Greece cohort (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). Public Health Nutr. 08 01 21;:1-9

Trudeau F, Shephard RJ. Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. Int J Behav Nutr Phys Act. 08 02 25;5(1):10

 

lijn