Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
24 augustus 2010
Smaakstoffen oorzaak van hartritmestoornissen?
| 24/08/2010 |
Terug Verstuur link
lijn
Smaakstoffen oorzaak van hartritmestoornissen? De smaakversterker mononatriumglutamaat (umami) en de kunstmatige zoetstof aspartaam zouden bij sommige mensen hartritmestoornissen veroorzaken. De 'International journal of cardiology' beschreef het geval van een arts met hartritmestoornissen die volledig verdwenen nadat hij alle mononatriumglutamaat en aspartaam uit zijn dieet geweerd had. Om zich te verzekeren dat die stoffen de ware oorzaak waren, voerde hij drie testen uit waarbij hij mononatriumglutamaat en aspartaam at. Na drie uur doken de hartritmeproblemen terug op.

Mononatriumglutamaat is een smaakversterker die op etiketten meestal aangeduid is met E621. Ook E620 (glutaminezuur), E622-E625 (andere glutamaten), oude kazen en gehydrolyseerde soja- en gistextracten bevatten glutamaat. Glutamaat is een lichaamseigen stof, maar komt in vrije vorm niet veel voor in de voeding.
Aspartaam is een zoetstof waarrond nog altijd veel te doen is. Na opname wordt aspartaam omgezet in formaldehyde, een kankerverwekkende stof.
Hoewel de meeste wetenschappers geloven dat het om onschadelijke hoeveelheden gaat, kan het geen kwaad om deze stoffen te mijden in geval van twijfel.

Hoe zwaarlijvigheid voorkomen?
Stevia

Bronnen:
Burkhart CG. 'Lone' atrial fibrillation precipitated by monosodium glutamate and aspartame. Int J Cardiol. 2009 Nov 12;137(3):307-8. Epub 2009 Feb 10

 

lijn