Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Zijn luizen een hygieneprobleem?
ABC GEZONDHEID - Artikels
29 maart 2016
Voeding tegen reuma
| 29/03/2016 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Voeding tegen reuma Je kan jezelf beschermen tegen reuma - of beter: reumatoïde artritis - mits een gezonde voeding.
Antioxidanten zoals vitamine C, E en selenium maken de vrije radicalen onschadelijk die in de gewrichten ontstaan. Je vindt ze vooral in groenten en fruit.
Kies de juiste vetten. Te veel omega-6-vetten bevorderen ontstekingen. Omega-6 moet je dus mijden, want bij artritis draait juist alles rond ontstekingen. Visolie met haar omega-3-vetten beschermen tegen artritis en vormen een belangrijk tegengewicht tegen de omega-6-vetzuren. Olijfolie lijkt ook uitstekend te werken tegen artritis.

Koffie is niet de beste reumapartner, hoewel het risico pas stijgt vanaf vier kopjes per dag. Mogelijk ligt dat niet aan de koffie, maar aan de levenswijze van koffiedrinkers (dat zijn vaak rokers). Groene thee en zelfs alcohol werken beschermend.

Wat doe je tegen reuma?
Hoe artritisklachten verminderen of voorkomen?

Meer lezen:
Is sauna goed voor reuma?>
Reuma treft jongeren en volwassenen
Geen reuma meer zonder kunstmatige zoetstoffen?

Bronnen:
Pattison DJ, Symmons DPM. Does diet have a role in the aetiology of rheumatoid arthritis? Proceedings of the Nutrition Society (04), 63, 137-143

 

lijn