Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van reuma?
ABC GEZONDHEID - Artikels
10 november 2011
Waarom calorieën tellen niet altijd helpt
| 10/11/2011 |
Terug Verstuur link
lijn
Waarom calorieën tellen niet altijd helpt Ons lichaam is veel meer geneigd om energie op te slaan dan het te verbranden. Een teveel van een kleine 10 calorieën per dag is al voldoende om op 30 jaar tijd negen kilogram bij te komen.
Volgens dr. Hall is de aanname dat je 7200 calorieën moet verbranden om 1 kg lichaamsvet te verliezen, onjuist. Het lichaam zit zo niet in elkaar, en mensen die een dergelijke richtlijn volgen, zullen snel ontgoocheld geraken, aldus dr. Hall. Een betere richtlijn is dat je bv. 250 calorieën per dag probeert in te perken, om na drie jaar 11 kg kwijt te geraken.

Een goede strategie is het volgen van een strikt dieet voor een korte periode, waarna je een langdurig, minder streng, maar gezond leef- en voedingspatroon volgt.
In elk geval moeten afvallers meer calorieën schrappen dan ze voordien te veel aten. Welk dieet (weinig koolhydraten?, proteïnerijk? ...) je hiervoor het best volgt, is veeleer bijzaak. Belangrijker is dat je een dieet (of beter: voedingspatroon) kunt volhouden.

Stevia
Hoe risico op cellulite verminderen?
Gezond vermageren, hoe doe je dat?

Bronnen:
Hall KD, Sacks G, Chandramohan D et al. Quantification of the effect of energy imbalance on bodyweight. Lancet. 2011 Aug 27;378(9793):826-37.

 

lijn