Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van rode of geprikkelde ogen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
5 juli 2018
Waarom we allemaal meer paddenstoelen zouden moeten eten
| 05/07/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Waarom we allemaal meer paddenstoelen zouden moeten eten Allemaal zoeken we naar manieren om gezonder, groener en bewuster te leven en te eten. Dat is niet altijd even makkelijk, want door bepaalde dingen niet te eten, lopen we al snel belangrijke voedingsstoffen mis. Maar goed nieuws: paddenstoelen bieden een goed alternatief voor wie wat nieuws zoekt.

Vroeger, toen afstanden te paard of te voet werden afgelegd en we niet minder vlees hoefden te eten omdat de vleesindustrie het milieu aantastte, leefden we van de natuur. Geen kunstmatig eten, gewoon écht biologisch eten. Paddenstoelen vormden in die tijd al een belangrijk onderdeel van ons dieet, terwijl ze tegenwoordig (op champignons) na veel minder worden gegeten. Heel zonde eigenlijk, want paddenstoelen zouden in ieders voedselpatroon moeten zitten. Ze zijn namelijk gezonder dan je denkt, en kunnen fungeren als redder in nood voor veganisten en vegetariërs.

Smakelijk en gezond
Hoewel je paddenstoelen in de supermarkt vaak op de groenteafdeling vindt, vallen ze daar zeker niet onder. Paddenstoelen zijn namelijk schimmels. En hoewel dat woord je misschien afschrikt, zijn ze vaak bijzonder smakelijk, zoals je kan zien in deze Deliveroo blog, en ook gezond. Uiteraard zijn alle paddenstoelen die je in de supermarkt kan kopen, eetbaar. Hoewel het romantisch kan lijken om zelf op zoek te gaan naar paddenstoelen in het bos, wordt dat sterk afgeraden. Sterker nog, sommige paddenstoelen zijn zo giftig dat ze dodelijk kunnen zijn.

Perfect voor je dieet
Paddenstoelen zijn ideaal voor mensen op dieet. Ze zijn namelijk caloriearm, maar rijk aan mineralen, vitaminen en vezels. Verder zijn paddenstoelen perfect voor vegetariërs en veganisten, want hoewel ze niet zoveel eiwitten bevatten als vlees en vis, helpen ze je wel een eind op weg. En als je ze kookt, neemt de voedingswaarde van paddenstoelen, zeker van populaire paddenstoelen als champignons en shiitake, alleen maar toe!

Goed voor je weerstand
Naast de gezonde eigenschappen van de paddenstoel, die daarmee eigenlijk in ieders voedselpatroon zou moeten komen, helpen paddenstoelen ook je weerstand te verhogen. Zoals gezegd zijn paddenstoelen schimmels. Het eten van paddenstoelen helpt je daardoor met het opbouwen van een resistentie tegen andere, kwaadaardige schimmels. Ook helpt het met je weerstand tegen infecties en bacteriën.

Medicinale krachten
Het typische kruidenvrouwtje of de heks die in het bos woont, zoals we haar kennen uit stripverhalen en sprookjes, trekt het woud in op zoek paddenstoelen voor haar kruidendrankjes. En dat is geen fabeltje - paddenstoelen hebben inderdaad medicinale krachten! Paddenstoelen helpen volgens sommige bronnen namelijk bij het tegengaan en het voorkomen van tumoren. Daarnaast is het eten van paddenstoelen goed voor je hart en je bloeddruk! Wie dus op zoek is naar een gezonde toevoeging aan zijn of haar dieet: voeg paddenstoelen toe aan je dieet!


Paddenstoelen: rijke bron van antioxidantena>
Paddenstoelen een degelijke vleesvervanger

Bronnen:
https://foodscene.deliveroo.be/maaltijd-inspiraties/vandaag-eten-paddenstoelen-gerechten-met-shiitake-eekhoorntjesbrood-portobello-watertanden.html
Michael D. Kalaras, John P. Richie, Ana Calcagnotto, Robert B. Beelman. Mushrooms: A rich source of the antioxidants ergothioneine and glutathione. Food Chemistry, 2017; 233: 429
Barros L, Cruz T et al. Wild and commercial mushrooms as source of nutrients and nutraceuticals. Food and Chemical Toxicology. 2008; 46:2742-2747
Colak A, Faiz O et al. Nutritional Composition of Some Wild Edible Mushrooms. Türk Biyokimya Dergisi [Turkish Journal of Biochemistry] 09; 34(1):25-31

 

lijn