Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u een gezonde levenswijze?
ABC GEZONDHEID - Artikels
19 april 2021
Wat doen social distancing en schoolsluitingen met de jeugd?
| 19/04/2021 |
Terug Verstuur link
lijn
Wat doen social distancing en schoolsluitingen met de jeugd? De lockdowns slepen aan, mondmaskers en social distancing zijn de nieuwe normaal,… Kinderen en jongeren hebben geen normaal leven meer: schoolsluitingen, afstandsleren, leerachterstand, beperking sociaal leven, hobby’s, enz,...
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat 62,3% van de ouders bezorgd is over de invloed van de coronacrisis op de ontwikkeling van hun kinderen.

Uit onderzoek blijkt dat, ook bij de jeugd, de eenzaamheid gestegen is en de weerbaarheid (stressbestendigheid) sterk verminderd. Dat studenten af en toe revolteren is allicht doodnormaal, maar mogelijks redden zij het nog wel met hun studies en sociaal leven. Hopelijk. Want het percentage jongeren met psychische problemen steeg van 23 naar 44%.

Maar wat doet al dit angst aanjagen en distancen met jongere kinderen? Zij mislopen op een kritische leeftijd de mogelijkheid om sociale capaciteiten op te bouwen. Bovendien leren ze dat anderen gevaarlijk zijn én dat zij een gevaar zijn voor hun grootouders,…
Wordt de volgende generatie sociaal gehandicapt?

Weerstand verhogen bij kinderen
Stressbeheersing is een manier van denken

Meer lezen:
Dossier Covid-19
Kosten-baten van de lockdowns
Kruiden tegen mentale problemen
Minder angstgevoelens met gezonde voeding

Bronnen:
https://www.terredeshommes.nl/nl/actueel/nederlandse-ouders-maken-zich-grote-zorgen-over-impact-corona
https://www.ggdnog.nl/over-de-ggd/panel-en-onderzoeksresultaten/resultaten-panelonderzoek-corona-nog
Marchini, S, Zaurino, E, Bouziotis, J, Brondino, N, Delvenne, V, Delhaye, M. Studie naar weerbaarheid en eenzaamheid bij de jeugd (18-25 jaar oud) tijdens de COVID-19 pandemische lockdown maatregelen. J Community Psychol. 2020; 1- 13. https://doi.org/10.1002/jcop.22473
Pedrosa AL et al. Emotional, Behavioral, and Psychological Impact of the COVID-19 Pandemic. Front Psychol 2021 Feb 18:11.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7561666/
Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY, Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. J Pediatr. 2020 Jun;221:264-266.e1.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/gedwongen-opnames-van-minderjarigen-in-psychiatrie-zijn-in-een-jaar-verdubbeld/article-normal-1715087.html
Brokken S. https://www.artsenkrant.com/actueel/naar-een-omgekeerde-lockdown/article-opinion-49565.html
https://www.aier.org/article/lockdown-free-sweden-had-it-right-says-world-health-organization-interview-with-prof-johan-giesecke/

 

lijn