Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Neemt u (een) antioxidant(en)?
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 juli 2011
Wie kan extra vitamine B12 gebruiken?
| 20/07/2011 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Wie kan extra vitamine B12 gebruiken? Vele bevolkingsgroepen hebben een vrij groot risico op vitamine B12-tekort. Vegetariërs en veganisten bijvoorbeeld moeten opletten, vooral wanneer ze geen speciale voedingsmaatregelen nemen.
Ook vijftigplussers hebben een hoger risico. Vitamine B12 wordt niet opgenomen wanneer te weinig maagzuur wordt aangemaakt. Ongeveer 30% van de oudere bevolking heeft een verminderde maagzuurproductie.

Milde vormen van vitamine B12-tekorten komen bij 38% van de bevolking voor. Het Amerikaanse Institute of Medicine heeft vijftigplussers al aanbevolen om voldoende B12 in te nemen, hetzij via verrijkte voeding, hetzij via supplementen.
Goede bronnen van B12 zijn schapenvlees, kip, schelpdieren (oesters) en skipjacktonijn. Er zijn weinig vegetarische bronnen van vitamine B12. Nori (zeewierblaadjes), chlorella en tempeh (gefermenteerde sojabonen) zijn belangrijke uitzonderingen.

Galondersteunende tips
Nooit meer moe, hoe doe je dat ?

Bronnen:
Stover PJ. Vitamin B12 and older adults. Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care 2010, 13:24-27
Watanabe F. Vitamine B12 sources and bioavailability. Exp Biol Med. 2007; 232:1266-1274

 

lijn