ABC Gezondheid

Hoe is hypoglycemie te voorkomen?

Hoe is hypoglycemie te voorkomen? Sla nooit een maaltijd over en eet iedere dag rond dezelfde uren.
Praktisch is het duidelijk dat uitstel van noodzakelijke maaltijden (koolhydraten, glucoseaanvoer) te vermijden is.
Bij fysieke inspanning (sport, tuinieren, …) met veel glucoseverbruik zijn extra koolhydraten nodig. Bevoorrading met gezonde koolhydraten rijke tussendoortjes is dan ook essentieel bij duursporten. Kaneel heeft een gunstige invloed op een stabiele suikerwaarde.
Indien je toch een abnormale daling van je energieniveau voelt is het aan te raden om 'snelle koolhydraten' te gebruiken. Concreet betekent dit 1 à 2 stukjes ruwe rietsuiker of 2 à 3 stukjes druivensuiker. Een andere mogelijkheid is 100 cc (1/2 glas) frisdrank: (nu geen light!!).
Als de geplande maaltijd in aantocht is kan je die na een 10-tal minuten nuttigen. Als de hypo echt tussendoor of nachtelijk komt vul je veiligheidshalve aan met traagwerkende koolhydraten.

Informeer je omgeving in verband met de juiste behandeling bij een ernstige hypo waarbij je zelf niet meer kan ingrijpen. Bij bewusteloosheid (hetzelfde als niet wekbaar zijn, coma) mag eten of drinken niet in de mond gedwongen worden, er bestaat immers het gevaar van verslikking. Glucagen inspuiting is de juiste beslissing. In deze, gelukkig zeldzame, situaties moet de arts ook bijgeroepen worden voor het geval het tij niet zo snel keert als verwacht.
Mensen die gevoelig zijn voor hypoglycemie doen er goed aan bij de apotheker of natuurvoedingswinkel een preparaat te kopen waar kaneel, chroom en zink in verwerkt zitten. Deze stoffen helpen om de suikerwaarden binnen veilige grenzen te houden.