ABC Gezondheid

Hoe voorkom je darmkanker!

Hoe voorkom je darmkanker! In sommige geïndustrialiseerde landen komt darmkanker 25 keer voor dan in andere landen. In Japan, waar het voedingspatroon steeds 'westers' aan het worden is, komt darmkanker bijna dubbel zo vaak voor dan vroeger.

Je kunt een aantal maatregelen nemen om het risico zo sterk mogelijk te verlagen:
- Vezelrijke voeding zorgt ervoor dat het voedsel zich minder lang in de darmen ophoudt, zodat mindere schadelijke stoffen in het lichaam opgenomen worden. Vezels zijn nodig voor de aanmaak van energie voor de darmcellen.
- Groenten en fruit bevatten naast vezels ook andere stoffen, zoals vitaminen en kankerbeschermende stoffen, vooral koolgroenten. Suppletie met curcumine en quercetine (twee bekende plantenstoffen) zorgden bij pati├źnten met goedaardige darmtumoren voor minder en kleinere tumoren.
- Een mogelijk belangrijke vitamine is foliumzuur (groene bladgroenten, erwten, linzen ...), vooral in de preventie van darmkanker.
- Ook vitamine B6 zou het risico op darmkanker sterk verlagen.
- Eten van runder-, lams- en varkensvlees moet zo veel mogelijk vermeden worden. In 'rood vlees' zitten stoffen die tijdens het kookproces erg schadelijk worden voor de darmcellen. Kies dan ook voor kookmethoden die de voeding niet sterk verhitten (koken met weinig water in plaats van bakken).
- Hou je lichaamsgewicht in het oog. Zwaardere mensen hebben een groter risico.
- Extra beweging verlaagt het risico nog eens met 40 %. Een half uur stevig doorwandelen per dag is al een zeer goed begin!
- Hoewel alcohol gunstig is tegen hart- en vaatziekten, geldt dit niet voor darmkanker. Drink dus met mate.
- Vermijd tabaksgebruik.

Alles bij elkaar geteld kan een gezond dieet en een gezonde leefstijl voor 70 % minder darmkanker zorgen! Een schatting die weliswaar enkel voor de VS opgaat, maar waaruit wij Europeanen ook onze lessen moeten trekken.