ABC Gezondheid

Artritis aan de knie voorkomen. Zorg voor sterke dijspieren

Artritis aan de knie voorkomen. Zorg voor sterke dijspieren Mensen met overgewicht en zwakke dijspieren lopen een grotere kans op het krijgen van artritis aan de knieƫn. De ziekte kenmerkt zich door hevige pijn, stijfheid en opgezette gewrichten.

Amerikaanse onderzoekers uit Indianapolis onderzochten 280 mannen en vrouwen ouder dan 65 die artritis-problemen hadden.
Wat opviel was dat de kracht van de quadricepsspiergroep in het dijbeen bij de proefpersonen 15 tot 18% minder was dan van de mensen die geen artritis hadden gekregen.
De Amerikanen wisten dat overgewicht een risicofactor was bij het ontstaan van de knieproblemen. Het lijkt erop dat een verzwakte dijbeenspier de missende schakel is in de verklaring hiervan. Dijbeenspieren zijn immers essentieel voor een stabiele houding van de knie. Is dit niet het geval dan kan het kraakbeen in de knie beschadigen en het kniegewricht zwaar belast worden.
Sportartsen adviseren iedereen om dagelijks 30 tot 45 minuten te wandelen. Dit moet voldoende zijn om de dijspieren aan te sterken. Mannen en vrouwen met beginnende gewrichtsklachten kunnen via de apotheek of reformwinkel ook glucosamine/chondroitine en MSM supplementen kopen. Deze stoffen kunnen binnen een periode van drie tot zes maanden terug kraakbeen aanmaken en de artritisongemakken fel verlichten of volledig wegnemen.