ABC Gezondheid

Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit

Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit Twee derde van de immuuncellen in het lichaam bevinden zich in de buurt de darmen. Een goede darmgezondheid is dus een voorwaarde voor een efficiënte afweer tegen virussen en bacteriën. Een goede darmgezondheid staat of valt met een intact darmbarrière. Probiotica helpen daar zeker bij. Onderzoek op muizen heeft dit duidelijk gemaakt: wanneer muizen geen bacteriën in de darm hebben, dan zijn ze extreem gevoelig voor infecties. Probiotica (en prebiotica) herstellen de balans in de darmflora wat de immuniteit ten goede komt. Vezelrijke voeding is uiteraard ook een must om een efficiënte darmwerking te verzekeren.

Ook bestanddelen uit voeding hebben invloed op de darmbarrière. Darmcellen zijn dol op glutamine, een aminozuur dat de darmbarrière verstevigt. Bètaglucanen uit paddenstoelen en gist bijvoorbeeld prikkelen de immuuncellen. Ze reageren alerter op virussen en ziekmakende microben, maar zolang er geen dreiging is, blijven ze op non-actief staan. Ze veroorzaken daarom geen onnodige ontstekingen, zoals 'voedselallergenen' dat wel doen.

Voedselallergenen zijn ingrediënten waarop de darm immuniteit heftig kan reageren en die de darmbarrière vernietigen. Bekende allergenen zijn tarwe (gluten), melk, pinda's, soja enzovoort. Niet iedereen heeft er last van, en niet altijd gaat het om een echte allergie. De meeste mensen beseffen echter niet dat ze bepaalde ingrediënten niet goed verdragen.