ABC Gezondheid

Hoe het risico op artroseklachten verminderen?

Hoe het risico op artroseklachten verminderen? Beweging is belangrijk om de klachten te verminderen. Ook kunt u daarmee het terugkomen of verergeren van de pijn helpen voorkómen. Een gewricht waaromheen geoefende spieren zitten, kan meer verdragen en doet minder pijn.

Wanneer u veel pijn heeft, kunt u het gewricht tijdelijk enigszins ontzien. Zorg er in zo'n rustperiode voor dat u het gevoelige gewricht regelmatig beweegt. Het aanbrengen van koude of warme kompressen kan soms wat verlichting geven. Zodra het iets beter gaat, moet u proberen uw dagelijkse bezigheden weer op te pakken. Bij artrose van de heup of knie kan een wandelstok uitkomst bieden. Bij overgewicht helpt afvallen de heup- en kniegewrichten te ontlasten. Soms kan het nodig zijn van hobby of beroep te veranderen om het pijnlijke gewricht te ontlasten.

Medicijnen kunnen artrose niet genezen, maar wel de pijn verminderen. Als pijnstiller kunt u paracetamol gebruiken, bijvoorbeeld als u door de pijn niet goed kunt bewegen of slapen. Als de pijn steeds terugkomt, kunt u dit voorkómen door de pijnstiller met een vaste regelmaat in te nemen. Neem zo nodig twee paracetamol om de vijf uur (maximaal vier keer per etmaal). Andere mogelijkheden zijn bij uw apotheker of natuurvoedingswinkel perskindol of MSM te bestellen. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat deze middelen de ongemakken die door artrose ontstaan kunnen verminderen.
Als het lastig wordt bepaalde bewegingen uit te voeren, kan fysiotherapie helpen. Oefeningen voor de spieren rond het pijnlijke of stijve gewricht kunnen de klachten verminderen. De fysiotherapeut leert u oefeningen die u ook thuis kunt doen.