Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van droge ogen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
6 september 2023
Coronamaatregelen nefast voor kinderen
| 06/09/2023 |
Terug Verstuur link
lijn
Coronamaatregelen nefast voor kinderen “COVID-schoolsluitingen kostten kinderen minstens een derde van een leerjaar”. Dit terwijl al heel snel duidelijk was dat schoolkinderen niet de motor waren van de infectiegolf…
Het gevolg is een moeilijk in te halen achterstand, zeker voor kinderen die het al wat moeilijk hadden. Een enorme impact op het onderwijs…” (cit. Art. ‘Nature’) Kinderen met een lage socio-economische achtergrond, en uit lage-inkomenlanden, werden hierdoor het sterkst getroffen.
Tieners en studenten mistten hun mooie jeugdjaren, zo belangrijk voor een goede (sociale) ontwikkeling en ontplooiing.

Uit heel wat onderzoek is gebleken dat bij een hele generatie kleintjes het vermogen om te praten, taal te begrijpen, en gelaatsuitdrukkingen te herkennen (erg belangrijk voor socialisatie) ernstig aangetast werd. Want kinderen leren van het spreken en de gelaatsuitdrukkingen van volwassenen. Iets wat door ‘mondmaskers’ erg bemoeilijkt werd.
De ‘spraakvertraging’ nam tijdens de pandemie drastisch toe (60%!).
De onderzoekers concludeerden: “Het mondmasker had een negatieve invloed op de spraakherkenning van kleuters.”
Kinderpsychiaters rapporteren tevens meer kinderen met mentale problemen, meer slaapproblemen, meer moeilijke gezinssituaties.

Professor Davies (UK): “Lockdowns hebben een generatie kinderen beschadigd.”

Dossier Covid-19
Bescherming en ontwikkeling van cognitie en intelligentie

Meer lezen:
Onze kinderen en de pandemiemaatregelen
Steeds meer mensen, ook jongeren, aan de antidepressiva
Wat doen social distancing en schoolsluitingen met de jeugd?

Bronnen:
Miryam Naddaf. Covid school closures cost children one-third of a year’s learning. Nature 2023 30 jan. https://www.nature.com/articles/d41586-023-00274-z
Betthäuser BA, Bach-Mortensen AM, Engzell P. A systematic review and meta-analysis of the evidence on learning during the COVID-19 pandemic. Nature Hum Behav 2023; 7(3):375-385.
Soriano-Arandes A. Policies on children and schools during the SARS-CoV-2 pandemic in Western Europe. Front. Public Health,Sec. Children and Health 2023; 11. doi.org/10.3389/fpubh.2023.1175444
Kwon M, Yang W. Effects of face masks and acoustical environments on speech recognition by preschool children in an auralised classroom. Applied Acoustics 2023; 202: 109149.
“Lockdowns hebben een generatie kinderen beschadigd”. jun 26, 2023. https://artsencollectief.nl/lockdowns-hebben-een-generatie-kinderen-beschadigd/
https://www.artsenvoorvrijheid.be/blog/lockdowns-hebben-een-generatie-kinderen-beschadigd/
https://stichtingvaccinvrij.nl/wat-we-de-kinderen-hebben-aangedaan/
https://pnws.be/pediater-we-hebben-met-zn-allen-de-gevolgen-van-de-coronamaatregelen-onderschat/
https://artsencollectief.nl/ambtenaren-ez-tonen-nevenschade-aan-lockdown-kost-ruim-half-miljoen-levensjaren/
https://www.gov.uk/government/publications/education-recovery-in-early-years-providers-

 

lijn