Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Vergeet u vaak dingen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
7 december 2021
De gezonde eigenschappen van prebiotica
| 07/12/2021 |
Terug Verstuur link
lijn
De gezonde eigenschappen van prebiotica Hoe beter mensen prebiotica leren kennen, hoe sneller ze overtuigd raken van hun enorme gezondmakende eigenschappen. Hun invloeden op het menselijk metabolisme zijn zeer waardevol in een samenleving die gebukt gaat onder zwaarlijvigheid, diabetes en het metabool syndroom. Het meest bekende prebioticum is inuline. Mensen die prebiotica gebruiken ondervinden daar snel de voordelen van.
Uit een studie blijkt dat mannen en vrouwen die een voedingspatroon kregen dat rijk was aan koolhydraten en arm aan vetten, door toedoen van 10 gram inuline per dag, hun bloedvetwaarden op een zeer gezonde wijze zagen dalen in vergelijking met een placebogroep.

Prebiotica zijn ook in staat het hongergevoel bij de mens min of meer onder controle te houden. Dat blijkt uit een pilootonderzoek met oligofructose. Mensen die 's ochtends en 's avonds een kleine portie oligofructose innamen kregen een sneller verzadigingsgevoel waardoor er per dag 5 procent calorieën minder werden geconsumeerd.

Gebruik van laxeermiddel voorkomen
Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit

Meer lezen:
Pre-, pro- of syn-biotica ?
Minder zin in snacks dankzij inuline
Meer voedingsmiddelen met prebiotica eten

Bronnen:
Tuohy KM. Inulin-type fructans in healthy aging. J Nutr. 07 11;137(11 Suppl):2590S-2593S.
Researchgate.net/292963145_Healthy effects of prebiotics and their metabolites against intestinal diseases and colorectal cancer
Carlson J, Slavin J. Health benefits of fiber, prebiotics and probiotics: a review of intestinal health and related health claims. Qual Assur Saf Crop Foods 2016;8(4):539–54.

 

lijn