Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Hoeveel suikerwaren snoept u dagelijks?
Niet/nauwelijks 55%
 
1 - 2 porties (10gr) 25%
 
3 - 5 porties (10gr) 16%
 
Meer 4%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 mei 2014
Waterkers beschermt tegen oxidatieve stress bij sporten
| 20/05/2014 |
Terug Verstuur link
lijn
Waterkers beschermt tegen oxidatieve stress bij sporten Uitputtende inspanningen veroorzaken een toename van vrije radicalen in het lichaam, die belangrijke structuren in de cel beschadigen, zoals het DNA. Deze schade kan beperkt worden door waterkers te eten. Een studie toont dat een portie van 80 gram waterkers oxidatieve schade vermindert bij vrijwilligers die zich vrijwillig laten afmatten op een loopband.

Waterkers is een bladgroente met een van de hoogste concentraties aan sterke antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E en carotenen. Misschien belangrijker zijn de glucosinolaten die leverenzymen aan het werk zetten om gifstoffen onschadelijk te maken. Zij stimuleren ook de lichaamseigen antioxidanten. Glucosinolaten zijn daarom een van de meest onderzochte kankerbeschermende stoffen van het moment.

Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan
Hoe spierkrampen vermijden?
Afweerverhogende voedingsstoffen

Meer lezen
Chia als sportvoeding
Coenzyme Q10 voor sportmensen en 50plussers!

Bronnen:
Fogarty MC, Hughes CM et al. Acute and chronic watercress supplementation attenuates exercise-induced peripheral mononuclear cell DNA damage and lipid peroxidation.
British Journal of Nutrition (2013), 109, 293–301

 

lijn