Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Migraine aanvallen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
26 april 2016
Gezond met gerst
| 26/04/2016 |
Terug Verstuur link
lijn
Gezond met gerst Door gerstebrood te eten verlaag je het risico op diabetes en hartziekte, zeggen Zweedse wetenschappers. Ze lieten gezonde vrijwilligers drie dagen lang gerstebrood eten tijdens elke maaltijd van de dag. Hun bloedsuiker ging daardoor omlaag en de afscheiding van bepaalde hormonen werd gestimuleerd.

Gerstkorrels bevatten een bijzonder mengsel van vezels. Die vezels hebben een gunstig effect op de darmflora. Met name verhogen ze de darmbacterie Prevotella copri, die de bloedsuiker en hongerhormonen kan beïnvloeden. Het gunstige effect op de darmflora uit zich ook in onderdrukking van 'laaggradige ontstekingen'. Laaggradige ontstekingen ontstaan door ongewenste, stille activiteit van het afweersysteem, die mogelijk een gevolg van een ongezonde leefstijl is. Ze liggen aan de basis van vele ziektebeelden, waaronder hart- en vaatziekten.

Geef je hart de optimale bescherming!
Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit

Lees meer:
Kersen verlagen ontstekingen
Minder honger met kaneel en azijn
Kinderen gezonder na tien dagen zonder suiker

Bronnen:
Nilsson AC, Johansson-Boll EV, Björck IM. Increased gut hormones and insulin sensitivity index following a 3-d intervention with a barley kernel-based product: a randomised cross-over study in healthy middle-aged subjects. Br J Nutr. 2015 Sep 28;114(6):899-907

 

lijn