Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Migraine aanvallen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
3 augustus 2010
Hoe weet je dat je teveel aan sport doet?
| 03/08/2010 |
Terug Verstuur link
lijn
Hoe weet je dat je teveel aan sport doet? Wie traint kan zich overtrainen. Overtraining is zeker geen fenomeen dat zich enkel tot topsporters beperkt, beginnende sporters komen er even vaak mee aanraking.

Vermoeid door drang naar snelle resultaten
Algemeen wordt aangenomen dat een verhoogde ochtendpols een vroege, betrouwbare indicator is voor overtraining. De ochtendpols neemt men best `s morgens bij het wakker worden terwijl men nog in bed ligt. Men neemt de ochtendpols best ter hoogte van de pols of makkelijker nog ter hoogte van de hals. Een verschil van 10 of meer polsslagen per minuut tegenover de vorige dagen, wijst op oververmoeidheid en misschien een begin van overtraining.
Andere signalen van overbelasting door teveel aan sport te doen zijn: verminderde eetlust en gewichtsverlies, moeheid zowel in rust als tijdens oefening, trager herstel na training, verstoord slaappatroon (moeilijker in slaap geraken), prikkelbaar, geen zin om te trainen, verhoogde rustbloeddruk, vertraagde hartfrequentiedaling na inspanning (de hartslag blijft uren na de training boven de tachtig slagen per minuut).

Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan

 

lijn