Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Eet u 5 porties groenten en fruit per dag?
ABC GEZONDHEID - Artikels
21 januari 2015
Immuniteit versterken voor een ziektevrij leven
| 21/01/2015 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Immuniteit versterken voor een ziektevrij leven Een zwak afweersysteem is de voornaamste oorzaak waarom mensen vroeger sterven dan hun 80ste levensjaar. Gezond eten, niet roken, dagelijkse lichaamsbeweging en stressbeheersing zijn de voornaamste controleerbare factoren om kerngezond te blijven. Wetenschappelijke studies tonen aan dat een gezonde voeding van essentieel belang is. De juiste keuze van voedingsmiddelen zou volgens talrijke onderzoeken niet alleen ziekten voorkomen, maar mensen ook een veel hogere levenskwaliteit garanderen. Kort en krachtig weergegeven zijn dit de soorten voeding die jouw immuniteit versterken.

Eet zoveel mogelijk vers fruit en groenten (5 tot 10 porties per dag). Vooral citrusvruchten, broccoli, bloemkolen, uien en look, tomaten, frambozen en aardbeien zijn aan te bevelen. Verder is het belangrijk om dagelijks visolie en lijnzaadolie in het menu te verwerken. Sojaproducten, kurkuma en peper helpen ook mee om virussen en bacteriën op afstand te houden. Vergeet tot slot niet dat groene thee ook een nooit te verwaarlozen gezondheidsdrankje is.

Afweerverhogende voedingsstoffen
Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit

Lees ook:
Buikgriep
Verlaagde immuniteit bij kinderen
Voeding versterkt afweer, medicatie niet

Bronnen:
Butt MS, Sultan MT.
Green tea: nature's defense against malignancies.
Crit Rev Food Sci Nutr. 09 05y;49(5):463-73

 

lijn