Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Migraine aanvallen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
4 februari 2014
Joggen in de kou
| 04/02/2014 |
Terug Verstuur link
lijn
Joggen in de kou De winterkou mag geen excuus zijn om niet meer te gaan joggen en in de sofa te blijven liggen. Warm aankleden is een must, maar je mag je ook niet te warm inpakken. Als de warmte niet meer weg kan, zal dat de bloedsomloop verstoren. Trek verschillende luchtige ademvrije lagen aan. Ook het zweet moet vlot kunnen verdampen. Handschoenen en een dunne muts zijn natuurlijk onmisbaar.

Probeer zo vaak mogelijk door de neus te ademen, vooral bij vrieskou, dan wordt de lucht al een beetje opgewarmd vooraleer het de longen bereikt. Het tempo verlagen zal soms nodig zijn. Begin traag en temper ook je prestatiedrang. Bij kou zullen spierletsels sneller optreden.
De kou heeft het voordeel dat je meer calorieën verbrandt. Hoe meer je he aan koude blootstelt, hoe beter deze calorieën verbrand zullen worden. Het lichaam zal zich wapenen tegen de kou!

Hoe spierkrampen vermijden?
Spierverrekkingen, neen dank u!

Meer lezen:
Blijven sporten, ook bij gewichtstoename
Snelwandelen om terug in vorm te geraken
Vermoeid door drang naar snelle resultaten

Bronnen:
Exercising in the cold. American Council on Exercise. http://www.acefitness.org/fitfacts/pdfs/fitfacts/itemid_24.pdf.

 

lijn