Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Kiest u voor: ...
ABC GEZONDHEID - Artikels
9 november 2015
Welke culinaire oliën zijn het gezondst?
| 09/11/2015 |
Terug Verstuur link
lijn
Welke culinaire oliën zijn het gezondst? Veel mensen durven niet veel olie in hun voeding te gebruiken, maar dat is een beetje onterecht. Sommige oliën zijn rijk aan voedingsstoffen die ons lichaam goed kan gebruiken.
De omega-vetzuren zijn het belangrijkste criterium bij de keuze van de oliën. Kies voor olie rijk aan omega-3 en arm aan omega-6. Omega-6-vetzuren komen meer dan voldoende voor in onze voeding, terwijl omega-3 nog sterk achterblijft. Lijnzaad-, walnoot-, perilla-, hennep- en chia-olie bevatten veel omega-3. In een gewone supermarkt ga je die oliën niet snel vinden. Let wel op: dergelijke oliën mag je niet verhitten!

Olijfolie bevat nog een andere vorm van vetzuren (mono-onverzadigde vetzuren) en is ook gezond, maar mogelijk zijn de polyfenolen in olijfolie hiervoor verantwoordelijk.
Een ander criterium is vitamine E. Vitamine E komt in (minstens) acht verschillende vormen voor onze voeding, waarvan alfatocoferol en gammatocoferol de voornaamste zijn. De meeste voedingswaardetabellen vermelden enkel de alfatocoferol, terwijl vele oliën ook rijk zijn aan gammatocoferol.

Hoe gezonder eten?
Vasculaire dementie: Hoe risico beperken?
Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?

Meer lezen:
Niet alle plantaardige oliën zijn gezond!
Olijfolie is onmisbaar in de keuken voor je gezondheid
Lijnzaadjes of lijnzaadolie?

 

lijn